Monday, September 5, 2011

puasa enam

assalamualaikum salam sejahtera kepada anda semua moga bahagia...

ni nak share sesuatu sementara masih fresh. pagi tadi, sesampai di rumah jb, on tv tengok rancangan mhi. first time tengok sebab selalunya terlepas la kan. masih beradu lagi. yang sempat tengok ialah cerita pengalaman semasa tragedi di somalia oleh wartawan dan jurugambar yang bertugas. saya rasa mereka ni masa bertugas kena pakai baju bullet proof juga la untuk keselamatan. maklumlah kat tempat yang bahaya kan. tapi memang betul pun apa yang dia cakap kena persiapkan diri dengan ilmu first aid. bukan nak cakap pasal ni sebenarnya.

nak cerita tentang puasa enam. siapa tak tahu puasa enam tu ialah puasa sunat enam hari dalam bulan syawal. kenapa ada puasa enam? sebab Allah dah janjikan sesiapa yang berpuasa enam hari dalam bulan syawal, akan mendapat ganjaran seakan berpuasa setahun penuh. bagi kaun wanita, puasa enam ni selalu di buat 2 dalam 1. qada' puasa dan puasa sunat sekali. tapi tadi, ustaz tu cakap seeloknya di buat asing. sebabnya Saidatina Aisyah pernah berpuasa enam dan dia beritahu bahawa dia selesaikan puasa qada' nya semasa menghampiri bulan ramadhan yang berikutnya. maksudnya Saidatina Aisyah ganti puasa pun dah last minute menunjukkan dia tak buat sekali gus. dan pada yang kata kena settlekan puasa wajib dulu baru boleh buat puasa enam tu pula, ustaz tu ada jelaskan juga. ustaz yang beri tazkirah ni ialah uztas zahazan bin mohamed. ni gambarnya
source:google
baiklah, berbalik kepada isu haiskan bayar yang wajib dulu baru buat yang sunat, dia cakap itu ialah bagi sesiapa yang sengaja meninggalkan puasa ramadhan. kalau seseorang sengaja ponteng puasa, maka dia tak boleh buat puasa enam sehingga dia selesai qada' puasa yang ditinggalkan semasa ramadhan. kalau yang bersebab, tak apa. sebenarnya dia pun tak menjawab dengan jelas boleh ke tak kita combine niat dua puasa sekaligus tapi dia cuma ceritakan apa yang Saidatina Aisyah buat. terpulang nak interpretasi macam mana la gamaknya.

nak tahu macam mana boleh jadi puasa enam hari tapi ibaratnya seperti berpuasa setahun? setahun kan ada 365 hari kan, dan ibadat yang kita kerjakan itu dijanjikan 10 kali ganda kebajikan. maka,
berpuasa 30 hari : 30 x 10 =300
berpuasa 6 hari : 6 x 10 = 60
jumlah : 360 hari = setahun

macam tu lah yang saya dengar. selain tu dia ada juga ajar cara nak berkhatam quran dengan efisien. ok, saya ajar juga sebab untuk saya ingat juga. nanti boleh refer balik post ni. 
1 quran = 30 juzuk 
1 juzuk =  600 muka surat 3 bulan
200 muka surat sebulan = 20 muka surat sehari / 5 solat fardhu
2 muka surat = 1 solat fardhu

kalau kita baca 2 muka surat setiap kali lepas solat, maka kita boleh khatam dalam masa 3 bulan. dalam setahun boleh khatam 4 kali. termasuk bulan ramadhan, kita boleh khatam 5 kali. kiraan ni dalam sebulan diberi kelonggaran cuti 10 hari (untuk kaum perempuan), sebab tu 20 muka surat je. cuba korang kira juga takut tersilap. tapi rasanya dah betul da cuma cara saya nak explain tak serupa sangat apa yang saya dengar la. betul ke tak ek ayat math atas tu? hahahaha. go figure. use your brain too. ;)

tahun ni saya bercuti puasa sebanyak 17 hari. buat 18 je la. genapkan. kalau rajin boleh buat sampai 20 hari. kiranya 17 tu minimum bayaran untuk tahun ni. tabahlah hati nak bayar ya. boleh cuba start khamis jumaat ni kot. hehe.

No comments: