Tuesday, September 6, 2011

aidilfitri 1432H/pertama bersama si dia

selamat hari raya. dah hari raya yang ke berapa ye. hehe. tahun ni macam tak mengikuti sangat perkembangan raya sebab tak beraya pun. sehari je beraya ke sebuah rumah saja. sedih ek. tu pun ada orang cakap asyik keluar beraya je kau ni. aik?macam pelik. sebabnya tahun ni tak beraya di kampung parit sulong. kan rumah kampung diroboh. jadi adik beradik ayah semua beraya di jb rumah adik bongsu mereka.

tahun ni tahun lari dari tradisi dan tahun pertama en.s beraya dengan keluarga saya. bukan tradisi kat kampung je yang lain. tradisi kat rumah mak/atok pun dah lain dah. selalunya lepas salam-salam, kami akan pergi ke parit sulong dan ke kubur dan rumah saudara mara di sana. malam kalau rajin pergi ke rumah saudara mara belah ibunda pula. tapi tahun ni memang tidak la. raya pertama duduk kat rumah mak sampai malam. saudara mara tak putus-putus datang ke rumah mak.

bila kat rumah mak, lepas makan-makan, kami semua bersalam. mula dengan anak-anak mak dan atok dari yang tua ke yang muda. lepas tu turn cucu-cucu dari yang tua ke yang muda. ikut turn. nanti mak-mak dan bapak-bapak semua akan duduk kat kerusi. masa tu la start nangis-nangis. en.s cakap saya tak kental. sebab nangis. huhu. memang la. syahdu kot. especially bila salam dengan mak dan atok. memang automatik la nangis. salam atok yang pertama. ucapan mak paling terharu. uwaaaa. dia siap cakap mak harap sempat la mak tengok ank kau. gulp. insyaAllah mak. tapi yang sebenarnya kami pun belum bersedia sangat. tapi kalau ada rezeki terlebih shoot, kalau dapat, alhamdulillah. saya pun memang nak mak/atok jumpa cicit dia dari saya dan en.s tapi keadaan kami macam belum sesuai.

sebabnya saya kan tak kerja lagi. persiapan untuk sambut orang baru tu nanti kena lah disediakan kan. tu semua guna duit. nak harap duit gaji en.s je, kesian dia. bukan tak cukup, cukup tapi sesak sikit nanti. tak ada untuk simpanan. simpanan pun kena ada kan. takut nanti nak kena bawa anak pergi klinik ke hospital ke. tu semua kena fikir dan sediakan. walaupun kita tak minta anak sakit, tapi siapa tahu hal-hal kecemasan. bukan setakat untuk ke klinik ke hospital ke ape ke. macam-macam lagi. pampers anak, botol susu, baju, car seat, stroller, uish ape lagi ek. susu tak pe, insyaAllah yang free ada. haha.

ok, berbalik pada cerita raya, masa nak salam-salam tu, en.s siap 'eh, nak cakap apa ni masa salam?' nak kena bagi dialog pulak dah. hahaha.   dan masa salam en.s untuk pertama kali sebagai suami di pagi raya, raya takut. hahahaha. dia tak duduk. dia berdiri je jadi nak salam peluk-peluk kena tinjit sikit. masa salam dia rasa tak puas pula tapi nanti queue panjang pula yang lain tunggu giliran nak bersalam. oh masa bersalam tu berapa kali juga delay sebab ada makcik pakcik yang ambil masa untuk beri nasihat. so kena la tunggu sat. sampai ada yang hilang feel nangis. haha. dan ada drama pula. dua drama. satu babak dari makcik ke lapan dengan pakcik ke enam. satu lagi antara sepupu darjah lima. bukan main lagi mereka tu menangis macam besar sangat je dosanya. hehe. mudah-mudahan sampai ke besar korang rapat macam tu, jangan gaduh-gaduh. kalau gaduh, tunjuk je gambar korang raya tahun ni.

alhamdulillah tahun ni masih ada yang sudi memberi duit raya. dapat dalam rm tiga ratus lebih. tapi da tinggal sikit sebab beli itu ini. hehe. ada makcik yang memberi dia cakap sikit je ra tak banyak pun aunty bagi. saya jawab tak pe besar maknanya bagi surirumah yang tak bergaji ni. seriously. tahun ni family kami pakai tema hijau epal. sebab ibunda dan ayah pakai baju masa sanding. sekali ramai juga yang pakai baju tema hijau. family pertama, ketiga, kelima, dan kesembilan. mak dan atok pun pakai hijau.

special. first time gambar ramai-ramai macam ni. tapi tak semua ada.
esoknya lepas ada tetamu yang datang ke rumah dah pulang, kami bergerak ke johor bahru pula. sampai dalam pukul 3, jadi makan tengah hari dulu. dalam pukul 5, ada hidangan baru lagi. makan lagi. malam tu ada barbeque. sedap sekali. makan kat luar rumah dengan ada live music lagi, memang selera la kan. esoknya, bersarapan di rumah makcik dan petangnya mereka beraya ke rumah sewaan saya dan en.s dan k.d pula. tapi saya tak hidangkan kuih raya pun sebab kuih rumah saya sama dengan kuih rumah makcik. lagipun dah bawa pulang rumah ibunda dan ayah. jadi saya dan en.s decide gorengkan fries saja. ingat tak berapa nak laku tapi licin. hehehe. sedap agaknya fries yang saya dan en.s goreng. hehe. lepas breakfast tu sesi bergambar. tu je aktivitinya. kalau tahun-tahun lepas, memang pulun beraya.


best beraya dengan en.s disisi. best bila en.s selalu ada dengan saya. tak macam dulu, had berjumpa sampai ahad je. best bila en.s tak perlu balik ke shah alam atau perak atau penang. best bila dah kahwin. best. all the single ladies, sila kahwin cepat. ;p

No comments: