pagi tadi dapat satu panggilan telefon...tetibe dia tanya komputer da ok ke...saya jawab lah salah nombor ni...lepas tu dia terus letak...cakap la maaf ke...o,,,terima kasih ke?mana budi bahasa?kalau ye pun nak cepat atau da termalu,,,bukan saya nampak pun muka kamu tu...susah ke nak berbahasa sikit?
pernah tak kamu ke kedai makan,,,dah order,,,dah tunggu dalam 10-15minit,,,kemudian tuan kedai datang cakap apa yang kamu order tu da habis...tak boleh ke beritahu lebih awal?buang masa je...atau pun,,,order da dapat tapi "ada duit kecil tak?" tu soalan yang paling menyampah dalam dunia bila pergi kedai makan...sebagai penjual,,,adalah menjadi kewajipan,,,ye kewajipan anda untuk menyediakan wang baki yang secukupnya...buatlah persediaan,,,cari duit pecah...tak susah...pergi bank,,,tukar...ni nak mengharapkan pelanggan...lebih2 lagi kalau jadi pelanggan pertama dan pekedai cakap macam tu...hangin gila...kita ni nak menolong anda tapi anda sendiri tak ada inisiatif nak memajukan diri sendiri dan perniagaan ke?saya tak kisah sangat kalau tersalah ambil order air...boleh toleransi lagi tapi bila bab tak de duit pecah lepastu dia nak kita juga yang bagi die duit secukupnya padahal dalam poket mahupun dompet kita duit tu je yang ada,,,masa tu rasa nak bakar je kedai tu...dan satu lagi ialah apabila saya order untuk dibungkus tetapi orang lain yang dapat dulu sebab mereka makan di kedai...gunala sistem fifo *first in first out* barula adil...
lain kali sebelum mula berniaga,,,belajar dulu asasnya...kalau tak pun,,,guna common sense...fifo tu ada dalam subjek operation management
entri ni saja nak komplen...
5 comments:
sabor kak sabor... adat manusiaaaaa
yg tak lg,,,kite lg hot ble duk da dekat stgh jam bru waitress tkedek2 nk order,,,da la plak tnye soklan yg mmg nk kene pelempang,,,ad ke ptot tnyer mknan xsmpai lg kak???,,,,adus,,,hehehhe,,,nang me back,,
mai: x la temper sgt ms taip ni..tp da kumpul2 da..haha
eza: lempang kn aje org mcm tu...bikin ati panas je
wah.....
kak nana: ape y wah plk
Post a Comment