Tuesday, April 13, 2010

kes buang bayi dan jenayah

kalau saya salah seorang yang bertanggungjawab untuk memikirkan cara atau hukuman yang boleh dikenakan kepada pembuang bayi,,,saya akan pastikan mereka menerima hukuman yang setimpal...saya tidak akan berlembut macam "tak pe,,,kepada anak gadis yang dah terlanjur,,,kami tidak akan mengenakan hukuman tetapi ada beberapa pusat atau bantuan yang boleh anda dapatkan seperti rumah kasih itu dan rumah kasih ini" "jangan takut untuk mendapatkan bantuan" dan pelbagai lagi kata2 lembut...mereka ni,,,yang da boleh mengandung,,,da besar dan boleh fikir mana yang baik dan mana yang buruk...dah akil baligh...dah cukup sifat dah...tak de makna lagi nak berlembut...kalau berlembut,,,macm ni lah yang jadi...berleluasa kes maksiat kan...bila ada kes pembuangan bayi,,,saya akan dapatkan dna ibu dan ayah bayi tu dan kemudian mendedahkan di khalayak ramai...peduli apa kalau mak bapak dia malu *ewah ni bercakap mengikut hati ni* sebab utama saya buat macam tu,,,biar masyarakat yang lain turut merasa malu sekiranya perbuatan terkutuk yang 'bakal' mereka lakukan ni,,,di ketahui ramai...saya tidak akan membenarkan stesen televisyen nak sensored muka pembuat kerja haram ni...

begitu juga dengan pesalah yang bersangkut paut dengan dadah,,,remaja merokok,,,dan pesalah2 jenayah yang lain...jadi,,,bukan saja si pelaku perlu bertanggungjawab dengan tindakan mereka,,,tetapi kaum keluarga juga...sebabnya,,,bila muka anak da keluar kat tv sebab benda2 macam ni,,,secara automatik keluarga pun terkena tempias sama...kalau tak mahu malu,,,sila jaga ahli keluarga dengan memberikan didikan yang sempurna...

saya amat bersyukur sebab ibu dan ayah menjaga saya dengan baik setakat ini...saya tidak dibenarkan keluar rumah pada waktu malam atau bersendiri bersama kawan2 tanpa ditemani saudara mara sebelum umur saya mencecah 18...selepas itu pun,,,jika keluar malam,,,saya perlu ada di rumah sebelum pukul 11...keluarga lain mungkin sampai tengah malam,,,tetapi,,,kalau saya pulang melebihi pukul 11,,,ayah bising...tak suka...

ok,,,berbalik pada pendedahan kat tv tu,,,kadang2 mak bapak ni tak tahu pun kelakuan anak dia kat luar macam mana...depan mereka,,,pijak semut pun tak mati tapi kat belakang,,,hantu pun lari tengok perangai diorang ni...jadi,,,bila adanya pendedahan kat tv,,,sekurangnya,,,ibu bapa lebih 'mengenali' anak mereka ni jenis yang macam mana...saya memang pantang tengok berita yang siarkan berita jenayah tapi nak sensored muka penjenayah...baik tak payah tunjuk visual...kepada kamu semua,,,dan kepada diri sendiri yang bakal menjadi ibu suatu hari nanti,,,jagalah anak2 dengan berhemah dan awasi anak2 anda...pasal hukuman tu pula,,,bila dah dedahkan siapa yang buang bayi dalam tong sampah,,,dekat surau,,,tepi longkang atau kat taman,,,sila sula mereka...terima kasih...

| dulu masa kecil,,,ibunda selalu cakap "balik rumah sebelum maghrib,,,nanti hantu t*t*k sorokkan bawak t*t*k"... |

No comments: